Evenementenvergunning

Organiseert u een evenement? Dan heeft u misschien een vergunning nodig. Soms is een melding voldoende. Is uw activiteit of evenement voor meer dan 150 gasten, dan heeft u een evenementvergunning nodig. Deze vergunning geeft toestemming voor het organiseren van bijvoorbeeld buurt- en straatfeesten, muziekfeesten, braderieën en rommelmarkten. Dit geld ook voor het organiseren van een circus. Het evenement moet voor het publiek toegankelijk zijn. Gebruik de handige checklist om na te gaan of er een vergunning of melding nodig is.

Kosten

Reguliere evenementen € 50,00
Aandachtsevenementen € 100,00
Risico-evenementen € 200,00

Werkwijze

U vraagt de evenementvergunning tenminste tien weken voor het evenement aan door gebruik te maken van de knop hierboven. U kunt ook bij ons langskomen om uw aanvraag te doen. Maak van tevoren wel een afspraak door te bellen naar (0599) 631 631.

Vraagt u later aan, dan loopt u het risico dat de behandeling van uw aanvraag vertraging oploopt. Hierdoor kunt u mogelijk niet op tijd uw vergunning ontvangen met als gevolg dat uw evenement niet op de geplande datum mag plaatsvinden.

Brandveiligheid

Vindt het evenement plaats in een tent of gebouw, vul dan het meldingsformulier brandveilig gebruik en basishulpverlening in.

Alcohol

Worden er alcoholhoudende dranken verstrekt, vraag dan ook een ontheffing op de alcoholwet aan.

Voorwaarden

Wanneer u een vergunning aanvraagt voeg een draaiboek, plattegronden en een calamiteitenplan toe.

Draaiboek

Het is verstandig om vooraf een draaiboek op te stellen. Een draaiboek is een planning voor uw evenement, met nauwkeurige tijdstippen waarop werkzaamheden moeten worden verricht en door wie. Een draaiboek voor een evenement zorgt ervoor dat uw evenement op de dag zelf voorspoedig verloopt. Het is opgebouwd uit de verschillende onderdelen die op de dag van het evenement plaatsvinden. Bovendien bevat het draaiboek een overzicht van alle mee te nemen materialen en alle contactgegevens.

Veiligheidsplan en calamiteitenplan

Voor het veiligheidsplan kunt u dit format gebruiken, maar u kunt er ook zelf één opstellen. Hierin vermeldt u zaken als:

  • een plattegrond van het evenemententerrein
  • lijst met standhouders, in het geval van een markt
  • veiligheidsplan (beveiliging, EHBO, verkeersplan)
  • aanvraag van vergunningen (evenementvergunning, alcoholwet ontheffing , omgevingsvergunning voor gebruik)
  • afsluiten van verzekeringen
  • contactpersonen en -gegevens
  • overzicht van ieder programmaonderdeel (wie, wat, waar, hoe laat

Verkeersregelaars

Geef bij de aanvraag aan of u verkeersregelaars nodig heeft. In samenspraak met politie en gemeente wordt het aantal in te zetten evenementenverkeersregelaars bepaald en opgenomen in de evenementenvergunning. Op de website www.verkeersregelaarsexamen.nl kunt u een evenement aanmaken en evenementenverkeersregelaars uitnodigen. Na goedkeuring ontvangt u een toegangscode voor de e-learning die u en de verkeersregelaars moeten volgen. De e-learning is gratis.

Meer informatie

Heeft u nog vragen dan kunt u ons op werkdagen bellen (0599) 631 631.

Rapportage geneeskundige inzet evenement

Zorgverleners bij evenementen registreren ieder zorgcontact tijdens het evenement op een zorgcontactenformulier. Na afloop van het evenement moet er binnen 14 dagen een rapportage aangeleverd worden bij de gemeente. Via dit formulier kunt u deze rapportage digitaal invullen.