Meldpunt goed verhuurderschap
Ongewenst gedrag van verhuurders
Bent u een huurder, woningzoekende of omwonende en heeft u een klacht over ongewenst gedrag van verhuurders of verhuurbemiddelaars? Dan kunt u vanaf 1 januari 2024 terecht bij het Meldpunt goed verhuurderschap van de gemeente Stadskanaal.
Wet goed verhuurderschap
Per 1 juli 2023 is de Wet goed verhuurderschap ingegaan. Deze wet geeft de gemeente Stadskanaal meer mogelijkheden om huurders te beschermen tegen misstanden bij het huren van een woon- of verblijfsruimte. Als een verhuurder of verhuurbemiddelaar zich niet aan de regels houdt die in deze wet staan, dan kunt u een melding doen bij het Meldpunt goed verhuurderschap.
Werkwijze
Hoe werkt het?
U kunt een melding doen door het online formulier op deze pagina in te vullen. Na het indienen van de melding nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.
Huurt u van een woningcorporatie? Neem dan contact met hen op.
Voorwaarden
Om welke regels gaat het?
Aan welke regels moeten verhuurders en verhuurbemiddelaars zich houden?
- De verhuurder moet een werkwijze hebben om woondiscriminatie te voorkomen. Daarom moet de verhuurder:
- een heldere en transparante selectieprocedure gebruiken en bekendmaken;
- gebruik maken van niet-discriminerende selectiecriteria;
- aan de afgewezen kandidaat-huurders uitleggen waarom er voor een andere huurder is gekozen.
- De verhuurder mag de huurder niet intimideren.
- De verhuurder mag maximaal twee maanden kale huur aan borg vragen.
- De verhuurder moet alle afspraken schriftelijk vastleggen in een huurcontract.
- De verhuurder geeft de huurder algemene informatie over rechten en plichten.
- De verhuurder mag geen onredelijke servicekosten vragen.
- De verhuurder mag geen huurovereenkomst koppelen aan een arbeidscontract.
- De verhuurder moet zich altijd houden aan het woningwaarderingsstelsel (WWS).
- De verhuurder mag de huur alleen verhogen met de wettelijk toegestane huurverhoging.
- De verhuurder moet zijn huurders informeren over hoeveel WWS-punten de woning heeft.