Identiteitskaart

Een Nederlandse identiteitskaart is tien jaar geldig voor volwassenen en vijf jaar voor minderjarigen. Iedereen vanaf 14 jaar is verplicht zich te kunnen legitimeren.

Kosten

Tot 18 jaar € 40,90
Vanaf 18 jaar € 75,80
Extra kosten spoedaanvraag € 57,05

Werkwijze

Online aanvragen

U kunt online een aanvraag voor een identiteitskaart doen. Om uw aanvraag volledig te maken moet u binnen 4 weken na uw aanvraag langskomen in het gemeentehuis. Maak hiervoor een afspraak. Neem een recente pasfoto mee en alle reisdocumenten die u bezit.

Identiteitskaart met inlogfunctie

Vanaf 2021 kunt u de Nederlandse identiteitskaart met een inlogfunctie aanvragen. Met deze identiteitskaart kunt u via de DigiD app veilig inloggen bij de Nederlandse overheid, het onderwijs, de zorg of pensioenfonds.

Op afspraak langskomen

Wilt u langskomen? Maak dan een afspraak. Het aanvragen en ophalen doet u zelf. U betaalt de kosten bij de aanvraag. De identiteitskaart ligt na 5 werkdagen voor u klaar.

Afhalen of bezorging identiteitskaart

Voor het afhalen van uw identiteitskaart hoeft u geen afspraak te maken. U kunt langskomen tijdens onze reguliere openingstijden. Iemand anders kan de identiteitskaart niet voor u afhalen. U heeft maximaal drie maanden de tijd om uw identiteitskaart af te halen.

Ook kunt u uw identiteitskaart laten bezorgen waar en wanneer u wilt. Houd rekening ermee dat u als aanvrager persoonlijk de identiteitskaart in ontvangst moet nemen. Het bedrijf Dynalogic regelt de bezorging. De kosten hiervoor zijn € 18,00 (2024). Dat bedrag betaalt u bij uw aanvraag en wij geven uw contactgegevens door aan Dynalogic. Wilt u meer weten, bezoek dan de website van Dynalogic.

Spoedaanvraag

Identiteitskaart binnen vijf werkdagen nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Daarvoor betaalt u extra. Als u de identiteitskaart voor 15.00 uur aanvraagt, wordt uw aanvraag met voorrang behandeld. Meestal ligt het de volgende werkdag vanaf 11.00 uur en soms na twee tot vier werkdagen vanaf 11.00 uur voor u klaar. Heeft u uw oude identiteitskaart niet meer? Dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk.

Vertrekt u vandaag al? Informeer dan bij het Klant Contact Centrum naar de aanvraag van een nooddocument door te bellen naar (0599) 631 631.

Voorwaarden

Iedereen vanaf 14 jaar en ouder is verplicht zich te kunnen legitimeren.

Meenemen

  • Uw oude reisdocument(en): neem alle in bezit zijnde reisdocumenten mee bij de aanvraag van een nieuw document.
  • Een pasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen. De pasfoto mag maximaal een halfjaar oud zijn.

Jonger dan 12 jaar? Breng dan ook mee:

  • Als ouders of gezaghebbenden een identiteitskaart aanvragen voor hun kind, moet het kind daarbij aanwezig zijn. Bij het ophalen van het document moet het kind ook aanwezig zijn.
  • Legitimatiebewijs van (beide) ouder(s) of gezaghebbende(n). Dit mag het origineel zijn, een kopie of een weergave op een scherm.
  • Een ingevuld toestemmingformulier van de ouder(s) of van degenen die het gezag over het kind hebben.

Kan of wil één van de ouders geen toestemming geven, dan kunt u vervangende toestemming vragen bij de Rechtbank.

Meer informatie

Kwijt of gestolen

U kunt online de vermissing van uw reisdocument aan ons doorgeven. Wilt u liever langskomen, maak dan een afspraak. U kunt direct een nieuwe identiteitskaart aanvragen. De normale levertijd van 5 werkdagen is dan niet gegarandeerd.

Let op! Wanneer u de vermissing aan ons doorgegeven heeft, wordt uw vermiste identiteitskaart direct ongeldig verklaard. Het document verliest zijn geldigheid. U kunt er dus niet meer mee reizen! Dit kan niet teruggedraaid worden.

Hebt u het vermoeden dat uw identiteitskaart gestolen is? Doe dan ook aangifte bij de politie.

Reizen met kinderen

Sommige landen buiten het Schengengebied eisen een bewijs dat de meereizende volwassene de ouder is, het gezag heeft en/of met het kind mag reizen. Voor een alleenreizende ouder met een andere achternaam dan het kind kan dit problemen geven bij de douane.

Neem in geval van twijfel de volgende papieren mee op reis: