Verhuizen vanuit buitenland

Verhuist u vanuit het buitenland naar de gemeente (immigratie)? Of bent u het komende half jaar minimaal 4 maanden in Nederland? Laat u dan binnen 5 dagen na aankomst persoonlijk inschrijven bij de gemeente. Dat doet u door telefonisch een afspraak te maken via ons Klant Contact Centrum, 0599-631631. Neem uw partner en/of kinderen mee die ook ingeschreven moeten worden.

Werkwijze

EU-burger en/of terug in Nederland

Woonde u al eerder in Nederland? Of hebt u de nationaliteit van een land uit de Europese Unie? Dan kunt u een afspraak maken om uw inschrijving te regelen.

Niet-EU burgers

Komt u voor het eerst naar Nederland en hebt u geen Europese nationaliteit? Dan vraagt u eerst een verblijfsvergunning aan bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).

Meenemen

  • Alle personen die u wilt inschrijven in de gemeente Stadskanaal, moeten bij de inschrijving aanwezig zijn;
  • Geldig reisdocument / identiteitsbewijs van iedere persoon die wordt ingeschreven;
  • Bewijs van uitschrijving als u komt van Aruba, CuraƧao, Sint Maarten, Bonaire, Saba of Sint Eustatius;
  • Afschriften van documenten uit het buitenland van uzelf, uw partner en kinderen: bijvoorbeeld geboorteakte, huwelijksakte, echtscheidingsakte en/of soms een overlijdensakte;
  • Deze documenten moeten vaak worden gelegaliseerd en vertaald in het land van herkomst. Dit moet u zelf regelen. Hoe u dit doet, leest u op de website van de Rijksoverheid.

De gemeente mag u vragen om nog andere documenten te laten zien. Bijvoorbeeld een huur- of koopcontract van uw nieuwe woning in Nederland.