Jeugdhulp jongeren 12-18 jaar

Kinderen opvoeden is soms best lastig. Iedereen loopt weleens tegen een moeilijke situatie aan. Vaak weet u, met wat hulp van bijvoorbeeld familie of vrienden, dit op te lossen. Soms lukt dit niet (meer) en wilt u professionele ondersteuning.

In de gemeente Stadskanaal kunt u ondersteuning vragen door bijvoorbeeld contact op te nemen met:

Jongerencentra van Welstad (voor jongeren)

• Musselkanaal: Jongerencentrum Skillz: Willem Diemerstraat 7.
  • Stadskanaal: De Kwinne: Luxemburglaan 103.

Welstad inloopspreekuren (voor ouders)

• Stadskanaal: Ghandiplein 5 (maandag, woensdag en vrijdag van 9.00 tot 10.30 uur).
  • Onstwedde: Boslaan 46 (maandag van 9.00 tot 10.00 uur).
  • Musselkanaal: Willem Diemerstraat 7 (dinsdag en donderdag van 9.00 van 10.00 uur).
  • Cereswijk: Akkerweg 2 (maandag van 10.00 tot 12.00 uur en vrijdag van 9.00 tot 10.00 uur).

Uw huisarts

Met uw eigen persoonlijke huisarts kunt u contact opnemen.

Centrum Jeugd Gezin en Veiligheid van de gemeente

Onze jeugdconsulenten zijn op werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur te bereiken via (0599) 631 631.

Zelf opzoeken

Naast hulp van professionals kunt u ook op het internet zelf al veel informatie vinden over opgroeien en opvoeden. Een goede site om te beginnen met zoeken is www.opvoeden.nl.

Noodsituaties

Heeft u met spoed hulp nodig voor uw kind of een kind dat u kent? Bel dan naar Spoed voor Jeugd Groningen (S4J), 0800 8081.

Acuut hulp nodig? Bel 112. Bijvoorbeeld als de lichamelijke of geestelijke gezondheid in groot gevaar is.

Kindermishandeling en huiselijk geweld

Vermoedt u dat er sprake is van kindermishandeling of huiselijk geweld bij een kind dat u kent? Neem contact op met het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling, 0800-2000 of www.vooreenveiligthuis.nl.

Vertrouwenspersoon Jeugdhulp

Heeft u vragen, bent u ontevreden dan kunt u bij de vertrouwenspersoon jeugdzorg terecht. Hij/zij luistert naar uw verhaal, informeert u over uw rechten en zoekt naar manieren om het probleem op te lossen. Een vertrouwenspersoon is er voor (pleeg)ouders, verzorgers en jongeren / kinderen. De vertrouwenspersoon is onafhankelijk en behandelt de informatie die u geeft vertrouwelijk.

Mocht het niet voldoende zijn, dan kunt u uw onvrede kenbaar maken via de formele klachtenprocedure. Ook in dat geval kan de vertrouwenspersoon kosteloos ondersteuning bieden.

Het vertrouwenswerk binnen onze gemeente wordt uitgevoerd door het advies- en klachtenbureau Jeugdzorg in samenwerking met Zorgbelang Groningen. De vertrouwenspersonen zijn bereikbaar via het telefoonnummer (088) 555 10 00 of via info@akj.nl.