Corona & sporten: wat zijn de regels?

20 mei

De coronamaatregelen zijn versoepeld, de komende periode mag steeds meer. Wat er mag (en niet mag) is niet altijd even duidelijk. Momenteel krijgen we vooral veel vragen over het sporten. Mag ik alweer sporten en waar moet ik rekening mee houden? Hierbij alle richtlijnen op een rij.

Jeugd
Vanaf 29 april mogen kinderen t/m 18 jaar weer samen trainen in de buitenlucht. Voor kinderen tot en met 12 jaar telt er geen afstandscriterium. Jongeren ouder dan 12 jaar moeten wel 1,5 meter afstand houden tot anderen.

We willen dat zoveel mogelijk kinderen en jongeren de kans krijgen om mee te trainen. Het is bij veel verenigingen mogelijk voor niet-leden mogelijk om mee te trainen. Informeer van tevoren bij een vereniging die mogelijkheid er is.

Waar moet u om denken als uw kind(eren) weer gaan trainen?

  • De kleedruimtes, toiletten, douches en kantines zijn gesloten. Het is dus nodig dat uw kind zich thuis omkleedt en voor vertrek naar het toilet gaat. Was bovendien voor en na de training de handen met water en zeep
  • Er is geen maximale groepsgrootte
  • Heeft iemand in uw huishouden koorts of is uw kind verkouden? Blijf dan thuis. Als iedereen 24 uur klachtenvrij is, dan mag uw kind weer sporten
  • Kom niet eerder dan 10 minuten voor de sportactiviteit aan en ga na de training direct naar huis
  • U mag aan de zijlijn de training van uw kind bekijken, maar wel op 1,5 meter afstand van anderen

Volwassenen
Sinds 11 mei mogen ook volwassenen weer buiten sporten. Dit mag zelfs in groepen, maar ook hiervoor geldt: houd 1,5 meter afstand. Er mag alleen getraind worden (dus geen wedstrijden) en iedereen moet zich thuis omkleden en douchen. Binnen sporten is (nog) niet toegestaan, daarom kunnen sporten zoals fitness enkel in de buitenlucht plaatsvinden.